InVi

Nyhetsbrev 2021-1 (13.01.2021)

Lokale kontakter i register over sentralene, felles nasjonale tiltak, styring av Korona-banner, fakturering, tilbakeblikk på 2020 og webkurs.

1. Lokale kontakter i sentralregisteret

Vi har nå startet omlegging av kontaktpersoner i register over frivilligsentraler. Tidligere var det felt for daglig leder, styreleder og kommunekontakt i registeret, men vi går nå over til å bruke kontaktregisteret med de aktuelle rollene. Det er hovedsaklig to fordeler med dette:

  • En slipper å ha samme opplysninger flere steder - bare sørg for at kontaktregisteret er riktig
  • Vi åpner for at en sentral med to daglige ledere kan få begge med i registeret

Alle sentraler må gjøre følgende (også dere som bare bruker gratisdelen av InVi):

  1. Gå inn på Min enhet under Innstillinger og klikk Rediger
  2. Sjekk kontaktpersoner som ligger under "Ny løsning"
  3. Hvis dere finner feil, gå i kontaktregisteret og sørg for at riktige personer har riktige roller
  4. Når det er korrekt på Min enhet, haker dere av for at det er korrekt og at dere godkjenner bruken av kontaktregisteret

Da vil disse kontaktpersonene vises i modulen Sentralene og i registeret på frivilligsentral.no.

2. Felles tiltak med nasjonal tiltknytning

For Norges Frivilligsentraler og for sentralene er det nyttig å vite hvilke sentraler som driver med felles nasjonale tiltak som Aktivitetsvenn (demens), Lyttevenn, Natt/dagravn, Språkkafe, TV-aksjon osv. Gå inn på egne aktiviteter og velg nasjonalt tiltak der. Dersom ingenting på lista passer, velg "Uaktuelt". På startsiden kommer det opp et varsel så lenge du har aktiviteter som har "Ikke satt" i nasjonalt tiltak.

I første omgang vil vi få statistikk på dette, men det vil også bli mulighet til å søke opp sentraler som driver med bestemte slike felles tiltak.

3. Banner for Koronainfo

Under toppen på nettsiden ligger det et banner med lenke til Koronainfo på flere språk. Det er nå lagt inn støtte for at sentralene selv kan styre dette banneret. Gå til modulen Nettsted og bruk feltet "Banner med Korona-info". Velg mellom:

  • Ikke vis: Banneret skjules
  • Standard: Viser standard banner i grønt
  • Tydelig: Viser større banner i rødt

Det er nå også lagt inn støtte for dette banneret på nettsted som benytter annen topp enn den som er standard for frivilligsentralene.

4. Fakturering

I nyhetsbrev 2020-7 informerte vi om justering av prispolitikken på InVi. Vi må sørge for at vi har nok ressurser til å drive videre utvikling, kursing og brukerstøtte som vi ønsker. Ordinære priser justeres i henhold til prisstigning, mens de største sentralene får noe økning ut over det. For å sikre at alle er med på endringene, er følgende besluttet:

  1. Foreningsportalen får tillegg for de som har over 100 enheter på portalen. Dette tillegget starter fra 01.01.2021 og vil første gang faktureres sommeren 2021. Dere ser deres pris for 2021 ved å gå inn på Konto under Innstillinger og velge 2021-1
  2. Driftspakken får tillegg for sentraler som har ansatte på til sammen mer enn 100% stilling. Frivilligsentralene kan i kontaktregisteret legge inn stillingsprosent for daglig leder og øvrige ansatte. Vi bruker første halvår på å få disse dataene på plass og starter fakturering av dette tillegget fra 2. halvår 2021
  3. Driftspakken får tillegg for brukere som logger inn og er ansatt utenfor sentralen. Dette gjøres ved at disse får rollen "Ansatt utenfor sentralen". Vi bruker første halvår på å få disse dataene på plass og starter fakturering av dette tillegget fra 2. halvår 2021

Vi har sendt ut faktura for andre halvår 2020 med fakturadato 31.12.2020. Dere ser detaljert grunnlag for fakturaen ved å gå inn på Konto-modulen under Innstillinger og velge 2. halvår 2020.

5. Godt nytt år og takk for det gamle!

Vi har lagt bak oss et rart år der vi alle har vært nødt til å gjøre alt så annerledes enn før. Det har vært krevende men frivilligsentralene har igjen vist hvor viktige de er i samfunnet.

På InVi har vi også prøvd å tilpasse programmet til de nye behovene som kom, og her er litt av det som kom inn i InVi i 2020:

  1. Åpnet foreningsportalen som nå brukes i 35 kommuner, med flere som vurderer å ta den i bruk
  2. Hindrer at en mister noe hvis en glemmer å lagre
  3. Forbli pålogget gjør at en slipper å logge inn hver gang en går inn på systemet. Særlig smart i appen
  4. Mulighet for å se hvilke enheter en er logget inn på og logge av enkelte eller alle
  5. Mulighet for at folk på nettsiden kunne melde seg som frivillige eller be om hjelp der info automatisk legges inn i InVi
  6. Idébanken ble publisert
  7. Mulighet for å enkelt avlyse aktiviteter som også automatisk avlyser alle kalenderoppføringer på aktiviteten
  8. Mulighet for å legge inn forslag på kobling mellom kontakt og aktivitet
  9. Mulighet for å samle flere oppdrag på en kalenderoppføring og store forbedringer i kalendermodulen
  10. Åpnet koronainfo på ulike språk
  11. Mulighet for å legge inn loggføringer på kontakter. Kan også markere de som oppgave for senere oppfølging
  12. Lansert ferdig løsning for å sette opp, vise og hente inn svar fra spørreskjema
  13. Gjennomførte digitalt landsmøte i InVi med påmelding, info, dokumenter og avstemming for delegater
  14. Laget støtte for at bare de som har gjennomført smittevernkurs kan formidles på oppdrag som krever det
  15. Lansert komplett hjelpesenter som gir deg løpende hjelp der du beveger deg i systemet
  16. Lagt inn støtte for håndbok i Idébanken
  17. Påmelding fra nettsidene på kalenderoppføringer med full oversikt over antall, status og smittevernlister. Mulighet for å sende melding til deltakere
  18. Id-kort for frivillige i appen
  19. Omlegging og store forbedringer av foreningsportalen
  20. Mulighet for markering av nasjonale fellestiltak på aktiviteter
  21. Startet omlegging til lokale kontakter i register over sentraler. Åpner bl.a. for å få inn flere daglige ledere ved sentraler som har det
  22. Pluss hundrevis av andre mindre forbedringer og korrigeringer

Vi føler at jo flere muligheter vi legger inn i InVi, jo flere av dere er det som ser enda flere smarte løsninger for å forbedre og forenkle arbeidet ved sentralene. Vi har mange spennende prosjekter på planen for 2021 og gleder oss til å jobbe videre med InVi. Vi håper og ber om at vi i 2021 kan bekjempe covid-19 slik at vi kan fortsette å skape flere møter mellom mennesker.

6. Fortsetter med ukentlige webkurs

Hver tirsdag kl. 09:00 holder vi en halvtimes kurs/info om ulike tema på InVi. Hvem som helst kan bli med og vi legger ut opptak av presentasjonen etterpå. Vi måtte utsette videoer av de siste webkursene, men alt er på plass nå. Du finner det ved å gå til Startsiden på InVi, klikke Hjelp oppe til høyre. Velge "Brukerstøtte", "Møter og presentasjoner" og klikke på webkurset du vil se.

 

Med hilsen Teamet bak InVi
E-post: wis@wis.no
Tlf: 7245 0190