Universell utforming
InVi tilbyr løsninger for frivilligsentralene og her kan du se status for hvordan løsningene oppfyller kravene til universell utforming og tilgjengelighet.
1. februar 2023 var frist for at alle offentlige organisasjoner må dokumentere at sine nettsider tilfredsstiller gjeldene krav. Dette gjøres gjennom en "Tilgjengelighetserklæring". Du kan lese mer om dette hos uutilsynet. Ca. halvparten av landets frivilligsentraler er kommunale og dermed underlagt kravet om tilgjengelighetserklæring. Erklæringen skal fornyes årlig.
Universell utforming handler i denne sammenhengen om at alle skal ha samme mulighet til å bruke nettsider og digitale tjenester uavhengig av funksjonsvariasjoner.
Denne oversikten viser status for de ulike punktene for InVi. Vi jobber med å forbedre de punktene som vi kan gjøre noe med. De punktene som har status "Styres av kunde" må frivilligsentralen selv gå gjennom og vurdere.
Uutilsynet har et fint eksempel på nettsidene sine der de tar for seg ett av de 47 punktene og viser hvordan et svar på det punktet kan se ut. Gå til eksempel.
InVi Nettside | InVi Portal
System: InVi Nettside
Dette er nettsideløsningen som frivilligsentralene har tilbud om å benytte.
Vis alle 47 punkt | |
Innfridd: 28 | |
Viser "Styres av kunde": 9 | |
Ikke aktuelt: 7 | |
Delvis innfridd: 3 |
1. Mulig å oppfatte
1.1. Tekstalternativer
1.2. Tidsbaserte medier (lyd og video)
1.2.1. Bare lyd og bare video (forhåndsinnspilt, Nivå A) Mer info
Gi brukeren et alternativ når innholdet presenteres kun som video eller lyd.
Kunden styrer selv innlegging av tekst der det legges ut videoer eller lydfiler.
1.2.2. Teksting (forhåndsinnspilt, Nivå A) Mer info
Tilby teksting for forhåndsinnspilt video med lyd.
Kunden må sørge for at video med lyd bli tekstet.
1.3. Mulig å tilpasse
1.3.2. Meningsfylt rekkefølge (Nivå A) Mer info
Presenter innhold i en meningsfull rekkefølge.
Kunden må sørge for å skrive innhold i en meningsfyllt rekkefølge.
1.4. Mulig å skille fra hverandre
1.4.5. Bilder av tekst (Nivå AA) Mer info
Bruk tekst i stedet for bilder av tekst.
Vi benytter aldri bilder med tekst unntatt enkelte logo-elementer. Kunden må sørge for at en ikke setter inn bilder av tekst.
2. Mulig å betjene
2.1. Tilgjengelig med tastatur
2.2. Nok tid
2.3. Anfall og andre fysiske reaksjoner
2.4. Navigerbar
2.4.1. Hoppe over blokker (Nivå A) Mer info
Gi brukeren mulighet til å hoppe direkte til hovedinnholdet.
Kunden kan selv legge inn snarveier for å hoppe i innholdet.
2.4.2. Sidetitler (Nivå A) Mer info
Bruk nyttige og tydelige sidetitler.
Kunden styrer selv hvilke titler som skal brukes når en skriver inn innhold i InVi.
2.4.3. Fokusrekkefølge (Nivå A) Mer info
Presenter innholdet i en logisk rekkefølge.
Kunden styrer selv rekkefølge på seksjoner og innhold i dokumenter.
2.4.4. Formål med lenke (i kontekst, Nivå A) Mer info
Alle lenkers mål og funksjon fremgår tydelig av lenketeksten.
Kunden styrer selv hvilken lenketekst som benyttes.
2.4.6. Overskrifter og ledetekster (Nivå AA) Mer info
Sørg for at ledetekster og overskrifter er beskrivende.
Kunden styrer for selv ledetekster og overskrifter.