InVi

Universell utforming

InVi tilbyr løsninger for frivilligsentralene og her kan du se status for hvordan løsningene oppfyller kravene til universell utforming og tilgjengelighet.

Document image

1. februar 2023 var frist for at alle offentlige organisasjoner må dokumentere at sine nettsider tilfredsstiller gjeldene krav. Dette gjøres gjennom en "Tilgjengelighetserklæring". Du kan lese mer om dette hos uutilsynet. Ca. halvparten av landets frivilligsentraler er kommunale og dermed underlagt kravet om tilgjengelighetserklæring. Erklæringen skal fornyes årlig.

Universell utforming handler i denne sammenhengen om at alle skal ha samme mulighet til å bruke nettsider og digitale tjenester uavhengig av funksjonsvariasjoner.

Denne oversikten viser status for de ulike punktene for InVi. Vi jobber med å forbedre de punktene som vi kan gjøre noe med. De punktene som har status "Styres av kunde" må frivilligsentralen selv gå gjennom og vurdere.

Uutilsynet har et fint eksempel på nettsidene sine der de tar for seg ett av de 47 punktene og viser hvordan et svar på det punktet kan se ut. Gå til eksempel.


InVi Nettside  |  InVi Portal

System: InVi Nettside

Dette er nettsideløsningen som frivilligsentralene har tilbud om å benytte.

Status (klikk for å filtrere):
Vis alle 47 punkt
Innfridd: 28
Viser "Styres av kunde": 9
Ikke aktuelt: 7
Delvis innfridd: 3


1. Mulig å oppfatte

1.1. Tekstalternativer

1.2. Tidsbaserte medier (lyd og video)

 1.2.1. Bare lyd og bare video (forhåndsinnspilt, Nivå A) Mer info

Gi brukeren et alternativ når innholdet presenteres kun som video eller lyd.

Styres av kunde
Kunden styrer selv innlegging av tekst der det legges ut videoer eller lydfiler.

 1.2.2. Teksting (forhåndsinnspilt, Nivå A) Mer info

Tilby teksting for forhåndsinnspilt video med lyd.

Styres av kunde
Kunden må sørge for at video med lyd bli tekstet.

1.3. Mulig å tilpasse

 1.3.2. Meningsfylt rekkefølge (Nivå A) Mer info

Presenter innhold i en meningsfull rekkefølge.

Styres av kunde
Kunden må sørge for å skrive innhold i en meningsfyllt rekkefølge.

1.4. Mulig å skille fra hverandre

 1.4.5. Bilder av tekst (Nivå AA) Mer info

Bruk tekst i stedet for bilder av tekst.

Styres av kunde
Vi benytter aldri bilder med tekst unntatt enkelte logo-elementer. Kunden må sørge for at en ikke setter inn bilder av tekst.

2. Mulig å betjene

2.1. Tilgjengelig med tastatur

2.2. Nok tid

2.3. Anfall og andre fysiske reaksjoner

2.4. Navigerbar

 2.4.1. Hoppe over blokker (Nivå A) Mer info

Gi brukeren mulighet til å hoppe direkte til hovedinnholdet.

Styres av kunde
Kunden kan selv legge inn snarveier for å hoppe i innholdet.

 2.4.2. Sidetitler (Nivå A) Mer info

Bruk nyttige og tydelige sidetitler.

Styres av kunde
Kunden styrer selv hvilke titler som skal brukes når en skriver inn innhold i InVi.

 2.4.3. Fokusrekkefølge (Nivå A) Mer info

Presenter innholdet i en logisk rekkefølge.

Styres av kunde
Kunden styrer selv rekkefølge på seksjoner og innhold i dokumenter.

 2.4.4. Formål med lenke (i kontekst, Nivå A) Mer info

Alle lenkers mål og funksjon fremgår tydelig av lenketeksten.

Styres av kunde
Kunden styrer selv hvilken lenketekst som benyttes.

 2.4.6. Overskrifter og ledetekster (Nivå AA) Mer info

Sørg for at ledetekster og overskrifter er beskrivende.

Styres av kunde
Kunden styrer for selv ledetekster og overskrifter.

2.5. Inndatametoder

3. Forståelig

3.1. Leselig

3.2. Forutsigbar

3.3. Inndatahjelp

4. Robust

4.1. Kompatibel