InVi

Universell utforming

InVi tilbyr løsninger for frivilligsentralene og her kan du se status for hvordan løsningene oppfyller kravene til universell utforming og tilgjengelighet.

Document image

1. februar 2023 var frist for at alle offentlige organisasjoner må dokumentere at sine nettsider tilfredsstiller gjeldene krav. Dette gjøres gjennom en "Tilgjengelighetserklæring". Du kan lese mer om dette hos uutilsynet. Ca. halvparten av landets frivilligsentraler er kommunale og dermed underlagt kravet om tilgjengelighetserklæring. Erklæringen skal fornyes årlig.

Universell utforming handler i denne sammenhengen om at alle skal ha samme mulighet til å bruke nettsider og digitale tjenester uavhengig av funksjonsvariasjoner.

Denne oversikten viser status for de ulike punktene for InVi. Vi jobber med å forbedre de punktene som vi kan gjøre noe med. De punktene som har status "Styres av kunde" må frivilligsentralen selv gå gjennom og vurdere.

Uutilsynet har et fint eksempel på nettsidene sine der de tar for seg ett av de 47 punktene og viser hvordan et svar på det punktet kan se ut. Gå til eksempel.


InVi Nettside  |  InVi Portal

System: InVi Nettside

Dette er nettsideløsningen som frivilligsentralene har tilbud om å benytte.

Status (klikk for å filtrere):
Vis alle 47 punkt
Innfridd: 28
Styres av kunde: 9
Ikke aktuelt: 7
Delvis innfridd: 3


1. Mulig å oppfatte

1.1. Tekstalternativer

1.2. Tidsbaserte medier (lyd og video)

1.3. Mulig å tilpasse

1.4. Mulig å skille fra hverandre

2. Mulig å betjene

2.1. Tilgjengelig med tastatur

2.2. Nok tid

2.3. Anfall og andre fysiske reaksjoner

2.4. Navigerbar

2.5. Inndatametoder

3. Forståelig

3.1. Leselig

3.2. Forutsigbar

3.3. Inndatahjelp

4. Robust

4.1. Kompatibel